OHJEITA MAASTOSSA AJAMISEEN

OLE VALMIS

Tarkista ajoneuvosi aina ennen maastoon lähtöä. Varmista, että akku on kiinnitetty, kaikki letkut ovat hyvässä kunnossa ja että öljy- ja nestetasot sekä polttoainetaso on riittävä. Varmista myös, että kaikki neljä rengasta ovat hyvässä kunnossa ja että ilmanpaine on oikein. Vältä ajamista yksin, erityisesti tuntemattomalla alueella.

PIDÄ SILMÄLLÄ

Maastossa ajaessasi kytke ajoneuvosi nelivedolle aina kun arvioit tilanteen vaativan lisäpitoa. Nelivedon kytkeminen on vaikeaa sen jälkeen, kun olet juuttunut kiinni. Hyvä tapa on myös katsella konepellin yli, vasemmalle ja oikealle, jotta näet selvästi, mitä on edessäsi. Jos tarkkailet ainoastaan vasenta pyörää, mahdollisuus oikean pyörän ongelmiin kasvaa. Älä laita päätäsi ajoneuvon ulkopuolelle nähdäksesi, mitä on tulossa (tätä varten on olemassa Wranglerin taittuva tuulilasi). Useat maastoajon mestarit suosittelevat myös pitämään peukalot ylhäällä poissa ohjauspyörän puolista epätasaisessa maastossa ajettaessa. Esimerkiksi jos pyörä sattuisi putoamaan nopeasti kiven päältä, ohjauspyörä voi pyörähtää nopeasti ja peukalosi voi osua puolaan – auts! Yleisesti ottaen ohjaustehostimella varustetut ajoneuvot, kuten kaikki Jeep® -ajoneuvot, vähentävät ohjauspyörän nopean pyörimisen mahdollisuutta.

OTA RENNOSTI

Raskaassa maastossa ajettaessa ei tarvita nopeutta tai voimaa. Hitaan välityksen nelivetoa käyttämällä Jeep®-ajoneuvo vie sinut esteiden yli hitaalla vaihteella ja hitaalla joustokäynnillä. Manuaalivaihteistolla paras menetelmä on useimmissa tilanteissa päästää kytkin hitaasti ja antaa ajoneuvon ryömiä esteen yli hitaimmalla vaihteella. Itse asiassa Rubicon Trailin keskinopeus on vain 1,6-8 km/h.

LUMI JA MUTA

Yleisesti ottaen, kun ajoreitillä on lunta tai mutaa, on oikea aika kytkeä valinnainen tai osa-aikainen nelivetojärjestelmä. Jos sinulla on jatkuva nelivetojärjestelmä, kuten Quadra-Trac I®, sinun ei tarvitse tehdä mitään. Raskaassa lumessa, vedettäessä kuormaa tai hallinnan parantamiseksi hitailla nopeuksilla kytke tarvittaessa vaihteisto hitaalle vaihteelle ja jakolaatikko 4WD-LOW-asetukselle (Quadra-Trac I and Quadra-Trac® SRT® eivät sisällä hidasta välitystä). Vaihda ainoastaan alhaisella vaihteella, joka riittää liikkeen säilyttämiseksi. Moottorin ryntäyttäminen voi pyörittää pyöriä voimakkaasti ja pito menetetään. Jos alat menettää pitoa lumessa tai mudassa, käännä ohjauspyörää nopeasti edestakaisin. Tämä auttaa yleensä pyörien tarttumiseksi pitävään maahan ja eteenpäin ajamiseksi. Jos pito menetetään, PYSÄHDY. Pyörien pyörittäminen kaivaa sinut vain syvemmälle. Tärkeintä on säilyttää eteenpäinajovauhti.

HIEKKA

Pidon parantamiseksi hiekalla laske ilmanpainetta 0,7-0,8 baria perinteisten renkaiden normaalia täyttöpainetta alhaisemmaksi (palauta normaali ilmanpaine näissä olosuhteissa ajamisen jälkeen). Yritä säilyttää etenemisliike käyttämällä nopean välityksen nelivetoa. Hiekan olosuhteista riippuen hitaan välityksen neliveto ja toisen vaihteen valinta saattaa olla tarpeen. Yritä myös tehdä laajempia käännöksiä, jos mahdollista. Tiukat käännökset hidastavat ajoneuvoa äkillisesti ja voit juuttua kiinni. Myös tässä tärkeää on etenemiskyvyn säilyttäminen.

MÄET

Aja mäkiä ylös ja alas AINA suoraan. Ennen ylös ajamista on myös fiksua tietää, mitä toisella puolella on. Käytä enemmän tehoa mäen alhaalla. Laske tehoa lähestyessäsi huippua ja ennen sen ylittämistä. Jos vauhti pysähtyy ylämäkeen, peruuta takaisin suoraan rinnettä alas. Alamäkeen ajaessasi käytä aina manuaalivaihteistossa alhaisinta vaihdetta. Ajaessasi alamäkeä hitaalla välityksellä, älä vapauta kytkintä ja anna ajoneuvon rullata alas. Muutoin kytkin voi vaurioitua vakavasti. Anna vaihteiden ja moottorijarrutuksen hidastaa vauhtia ja käytä jarruja ainoastaan nopeuden hienosäätöön. Jos ajoneuvossa on automaattivaihteisto, käytä hidasta välitystä ja alhaisinta ajoasetusta. HUOMATUS: ÄLÄ KOSKAAN aja ylös mäkeä kulmassa. Jos mäki on hyvin jyrkkä, etkä ole varma, että sinä tai ajoneuvosi pystytte siihen, älä yritä sitä. Älä koskaan siirry jyrkässä rinteessä sivuttain, sillä ajoneuvon vakaus voi vaarantua. Maastossa ajaminen voi olla hyvin haastavaa. Muista ajaa mahdollisimman hitaasti. Käytä tervettä järkeä ja pidä turvallisuus etusijalla.

KIVIEN YLI RYÖMIMINEN

Kutsumme sitä "ryömimiseksi" syystä. Käytä alhaisinta vaihdetta ja hitaan välityksen nelivetoa ja anna ajoneuvon vain ryömiä joustokäynnillä (mahdollisimman vähäisellä kaasulla) esteiden, kuten kivien ja tukkien yli. Älä koskaan kulje kivien yli. Ajoneuvo, jossa on 0,25 metrin maavara, ei mene 0,3 metrin kiven yli! Ohjaa rengas kivien päälle ja ryömi hitaasti yli. Jos kuulet raapivaa ääntä, älä panikoi. Jeep®-nelivetosi pohjapanssarit ja kivisuojat (nämä varusteet riippuvat ostamastasi/liisaamastasi Jeep-nelivedosta ja paketeista) ottavat vastaan suurimmat iskut. Laskemalla rengaspainetta 0,2.0,35 baria parantaa pitoa ja auttaa estämään renkaiden puhkeamisen (palauta normaali ilmanpaine näissä olosuhteissa ajamisen jälkeen). Muista, että sopivin nopeus kivien yli ryömimiseen on 1,6-4 kilometriä tunnissa.

KULJE KEVYESTI

Jätä maasto parempaan kuntoon kuin mitä se oli tullessasi. Noudata merkkejä ja pysy reitillä maastoajoon hyväksytyillä virkistysalueilla. Suojele alueen kauneutta ja eristyneisyyttä harkitsemalla toimesi tarkasti. Siivoa jälkesi ja kerää tarvittaessa myös muiden jättämät roskat. Jos maasto näyttää erityisen herkältä, valitse vaihtoehtoinen reitti. Lisätietoa kevyesti kulkemisesta löytyy osoitteesta www.treadlightly.org . Pidä huoli ympäristöstäsi!